Hooman . ORG

www.hooman.org

سفر با اتومبیل از بندرعباس به تهران در آخر فروردین 1389

دو سفر مشابه در یک ماه

با توجه به اینکه در تعطیلات نوروز امسال با اتومبیل خود به تهران سفری انجام دادیم و علارغم آگاهی از احتمال سفری کاری در اوایل سال جدید (1389) به تهران، هیچ احتمال نمی دادیم که این سفر دوم را نیز با اتومبیل خود انجام دهیم، درحالی که حتی چند روز قبل از آن بلیط هواپیما نیز تهیه کرده بودیم.

اعضا در این سفر شامل است از من و همسر و پسرمان که حالا بعد از گذشت یک ماه از سفر قبلی هشت ماهه شده. از آنجا که هر دو باید به این سفر می رفتیم، نمی خواستیم فرزندمان را برای پنج شش روز دور از خود نزد کسی - هر چقدر هم نزدیک - بسپاریم و او را نیز با خود همراه بردیم.

در سفر نوروز ترموستات ماشین کمی اذیت مان کرد از همین رو قبل از حرکت با مراجعه به تعمیرگاه آنرا تعویض کردم. و نیز خود رادیاتور را نیز که کمی نشتی داشت تعویض کردم. اما وقتی در جاده بودیم باز هم اشکالاتی در رابطه با دمای موتور بروز کرد که به ناچار چند بار توقف کردیم تا موتور خنک شود. پس از بازگشت پی گیر قضیه شدم که گفتند ممکن است اشکال از جای دیگری مثل سر سیلند باشد. اما پس از آن دیگر مشکلی نیز نداشتم، حالا منتظرم ببینم در سفر دیگر چه پیش خواهد آمد!

از آنجایی که سهمیه بنزین 260 لیتر (180 + 80) سه ماهه اول 89 در سفر نوروز مصرف شده بود به ناچار بنزین را آزاد و به نرخ لیتری 400 تومان خریدیم.

منطقه ییلاقی دلفارد بین جیرفت و راین

از فرصت استفاده کردیم و هم برای انجام کاری و هم کوتاه کردن راه - حدود 150 کلیومتر - شب به "جیرفت" رفتیم و صبح از آنجا به سمت "کرمان" و "تهران" حرکت کردیم.

(عکس: دلفارد)

شهر راین بین جیرفت و کرمان

مسیر "جیرفت " تا "کرمان" از منطقه ییلاقی "دلفارد" که کوهستانی است و پیچ های زیادی دارد و از شهر "راین" می گذرد.

جاده از "جیرفت " تا "کرمان" دو طرفه است و در حد فاصل "راین" و "کرمان" جاده در محل آب گذر هایی که در زیر جاده قرار دارند دست انداز دارد.

(عکس: شهر راین)

ماهان و باغ شاهزاده

قبل از "کرمان" شهر "ماهان" واقع است که در آنجا باغی قدیمی و دیدنی دارای عمارت و محوطه زیبا به نام "باغ شاهزاده" قراردارد. در نوروز سال 1387 از این باغ دیدن کردیم.

به "کرمان" که رسیدیم تابلوی جهت نما که سمت "تهران" را نشان دهد ندیدم اما بدین مظور باید به سمت "رفسنجان" می رفتیم. نتیجه راهنمایی هایی که شدیم این است: از جنوب که به "کرمان" وارد شوید میدانی است. سمت چپ میدان اتوبانی است و آنرا می روید تا به سه راه برسید. به سمت راست می روید تا به سه راهی دیگری می رسید و آنرا به سمت چپ می روید!

داشبرد پژو 206 مدل 1360 سی سی

ما با حداکثر سرعت مجاز حرکت می کردیم و بیش از 120 کیلومتر در ساعت نرفتیم که موتور پژو 206 تیپ دو در این سرعت با دنده 5 حدود 3500 دور در دقیقه دوران می کند. در باب سرعت، شنیده هایی دارم حاکی از این که در شب که کنترل پلیس بر جاده ها کم است با سرعت هایی بسیار بالا و زمان کوتاه سفر ها را انجام می دهند. مثلا با پژو 405 و سرعت 170-180 و هیوندای آزرا تا 240 کیلومتر در ساعت و زمان 9 ساعت از بندرعباس به تهران! با توجه به اینکه در یک برنامه رادیویی، پلیس اعلام می کرد تعدادی اتومبیل از جمله Xantia و BMW با سرعت هایی حدود بین 170 و 210 شناسایی و متوقف شده اند - آن هم به احتمال زیاد در روز روشن - پس سرعت های بالاتر در شب غیر واقع نخواهد بود.

کنترل سرعت با دوربین توسط پلیس و جریمه

نهار را در رفسنجان خوردیم و به راه ادامه دادیم.

حدود ساعت 19:30 به ابتدای آزاد راه منتهی به "تهران" شدیم که از "نطنز" ، "کاشان" و "قم" می گذرد. کمی بعد باران تندی آمد.

رستوران و غذا در جاده

در حد فاصل "کاشان" و "قم" یکی از مجتمع های رفاهی "مارال" نام دارد و ما برای صرف شام در آنجا توقف کردیم. پسرمان خیلی اذیت شده بود و بی قراری می کرد حتی در کنار مادرش نیز ارام نمی گرفت. به ناچار یکی یکی و هول هولکی غذا خوردیم. اما با این شرایط متوجه خوشمزگی غذا شدیم! مجتمع "مارال" در سمت غربی جاده واقع است که از طریق زیر گذر به آنجا رفتیم. مجتمع بسیار شیکی است اما چیزی که بسیار مطبوع بود غذای بسیار خوب آنجاست! در حالی که بخصوص در جاده، کمتر رستورانی غذایی رضایت بخش دارد. جالب اینکه بعد از بازگشت از سفر، همین تعریف را از شخص دیگری که به تازگی در آنجا غذا خورده بود شنیدم.

حدود ساعت 10 شب و بعد از "قم" خوابم گرفته بود که با شستن چند باره صورت خود را هوشیار نگاه داشتم. شرایط سختی بود اما فاصله کمی با مقصد داشتیم.

همچون دفعات قبل همان بزرگراه "خلیج فارس" را دنبال کردیم تا به میدان "آزادی" رسیدیم. از آنجایی که دیر وقت بود ترافیک شلوغ اما روان بود.

در "تهران" مردم طوری رانندگی می کنند انگاری که حضرت عزرائیل در تعقیب آنهاست. چه خوب که در "تهران" زندگی نمی کنم هرچند اهل "تهران" هستم و دوست دارم. باشد آنها که به تهران می روند در آن گرفتار باشند!

کودک بر روی تخت هتل

و بعد از رسیدن به مرکز شهر به هتل رفتیم که اگر رفته باشید(!) دیده اید ادا و اصول آنها را در بدو ورودتان اما یکی دو روز که ماندید پسرخاله و دخترخاله می شوند!

در مدت اقامتمان، از آنجا که هتل داخل محدوده "طرح ترافیک" واقع بود فقط عصرها از آن استفاده کردیم. علاوه بر این مقررات دیگری موسوم به "زوج و فرد" نیز در تهران حاکم است که آنهم برای خود محدوده ای دارد. اما روز آخر که هتل را ترک کردیم ظهر بود و به ناچار از قلب محدوده "طرح ترافیک" گذشتیم و گرفتار شدیم اما به خیر گذشت.

مرمت و روکش آسفالت

هنگام خروج از "تهران" چون در شرق بودیم با راهنمایی هایی که شدیم از طریق خیابان پیروزی وارد بزرگراه آزادگان شدیم و با پیروی از تابلو های راهنما به اتوبان "قم" وارد شدیم که همین قسمت خروج، 2 ساعت به طول انجامید. و از آنجایی که داشتند آسفالت جاده را روکش می کردند یکی دو ساعتی هم آنجا معطل شدیم.

مهمانسرای جهانگردی در اردستان

تا نیمه شب راندیم که به "اردستان" رسیدیم و در تنها اقامت گاه آنجا یعنی "مهمانسرای جهانگردی" اتاقی گرفتیم. هرچند نامش مهمانسرا است اما از بسیاری هتل های پر ادعا بهتر بود. این طور که پیدا بود به تازگی نوسازی شده بود و ما ناراحت از این بودیم که چرا نمی توانیم بیشتر آنجا بمانیم. مهمانسرا های جهانگردی در چندین شهر کشور وجود دارد و در ایام نوروز نمی توان در آنها جای خالی پیدا کرد.

مزرعه کلانتر

حدود ساعت 11 از اردستان خارج شدیم. در مهریز برای صرف نهار توقف کردیم. به کرمان که نزدیک می شدیم هر 10 کیلومتر تابلوی فاصله تا کرمان نصب بود، گفتند این بخاطر عجول بودن استان کرمانی هاست (که به آن استان هشتی(8) هم می گویند!)

تصویر روبرو تابلوی راهنما به "مزرعه کلانتر" را نشان می دهد که نمی دانم چه جایی است. شاید متعلق به معاون کلانتر در "تنسی تاکسیدو" باشد. آیا می دانید "تنسی تاکسیدو" چیست؟!؟

شب در جیرفت ماندیم و در نهایت به بندرعباس رفتیم.

جاده های ایران

بجز در نوروز که فصل سفر است، در بقیه فصل های سال خودروهایی که در جاده ها تردد می کنند خودروهای سنگین هستند. اتوبوس و کامیون و تریلی. از آنها نترسید، چون لولو نیستند! با آنها نجنگید، چون دشمن نیستند! ...

در این سفر 3236 کیلومتر طی کردیم با مصرف مقدار 192 لیتر و بطور متوسط حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر